SEO artikler – Hvordan gjøres det?

SEO artikler er tekster som er skrevet med målsetning om å dukke opp i Googlesøket for bestemte søkefraser. Jeg har dessverre ikke en eksakt oppskrift som garanterer resultater, men jeg har over tid funnet noen ting som bruker å slå positivt ut.

Jeg skal ikke argumentere for eller mot hvorfor man gjør ulike grep i teksten, men skriver kun dette som en gjennomgang av mine egne erfaringer.

artikler-seo

Organisering av teksten

Hvordan innholdet organiseres er noe av det viktigste. Før du begynner bør du tenkte gjennom hvilken del av teksten som skal handle om hva, og hvordan du vil dele det inn.

Bruk titler med H-tags for å dele inn. H1 er det viktigste innholdet, H2 det nest viktigste og så videre. Som hovedregel bruker du bare H1 én gang per landingsside.

Pass på at hvert avsnitt ikke blir for langt. Lange tettpakkede bolker med tekst bruker ikke å få spesielt mye medvind i Google. Det er også mer behagelig for leseren dersom det kommer luft i teksten med jevne mellomrom.

Søkefrasen

Hvilken søkefrase er det du ønsker å bli funnet på? I denne teksten har jeg valgt «SEO Artikler». Derfor er det viktig at jeg bruker selve frasen i teksten og lager innhold som er relevant. I gamle dager kunne man bare skrive søkefrasen en mengde ganger på nettsiden, og det var nok. Søkealgoritmene i dag er alt for smarte for det, så du må lage innhold som faktisk er nyttig.

Ikke gå for de de mest generelle søkefrasene heller. Selv om de har mye søkevolum, er det vrient å komme høyt nok til å få noe ut av trafikken. I tillegg konverterer disse ganske dårlig.

Eksempel

La oss si du snekrer møbler i Trondheim. Ordet «snekker» har veldig mye søk, men er generelt og vanskelig å rangere i Google. «Møbelsnekker» er litt mer presist, og har lavere konkurranse, men fremdeles ikke presist nok.

«Møbelsnekker i Trondheim» har lavest søkevolm og lavest konkurranse av disse. Det er også veldig presist fordi det sier hva du gjør og hvor du kan levere tjenesten. Det betyr at søkeordet vil ha høyere konverteringsrate og vil være lettere å rangere til topplasseringer.

Hva med din bedrift? Klarer du å lage en frase på 3-4 ord som beskriver tjenesten på samme måte? Det vil være langt nyttigere å rangere for en slik søkefrase, enn å jage en plassering på generelle ord med høyt volum. Har du massevis av penger så kan jo alt løses selvfølgelig, men de fleste av oss må være litt smartere i måten vi jobber på, for å få relevant besøk på nettsiden.

Bilder og Film

Bilder og film som kan brukes på nettsiden bidrar til å fange både Googles og kundenes interesse. Dette må selvfølgelig være noe som er relevant for resten av innholdet, så ikke dytt inn visuelle elementer ukritisk.

Alt av relevant innhold slår stort sett positivt ut. Det finnes en mengde oppramsinger av ting du MÅ gjøre i alle tekster for å rangere. Jeg kunne copy/pastet en slik liste her, men det har ikke all verden med hensikt.

Resultatet blir gjerne at man er så fokusert på de tekniske detaljene at teksten blir dårlig. Det har stort sett alltid best effekt å skrive en tekst man tror på selv, for at Google også skal tro på den.

Jeg skal allikevel dele et siste konkret tips:

Jeg har flere ganger opplev at dersom jeg får søkefrasen inn som det aller siste som står på siden, så blir rangeringene bedre. For å gi et eksempel, ville det for denne artikkelen være søkefrasen: SEO Artikler